Canberra: The city that (n)ever sleeps - Reisverslag uit Canberra, Australië van Merel Koppen - WaarBenJij.nu Canberra: The city that (n)ever sleeps - Reisverslag uit Canberra, Australië van Merel Koppen - WaarBenJij.nu

Canberra: The city that (n)ever sleeps

Door: Merel

Blijf op de hoogte en volg Merel

18 Mei 2014 | Australië, Canberra

Mijn eerste maand 'undercover in Australië' zit erop en dat heeft geresulteerd in een verzameling observaties, constateringen en significante correlaties waar Maurice de Hond jaloers op zou zijn. Daarom bij deze: awesome, gek, mooi, idioot AUSSIE in vogelvlucht door de ogen van een Dutchie:

-THE CITY THAT (N)EVER SLEEPS
Dat Canberra (en niet Sydney) de hoofdstad is van Australië, weet natuurlijk iedereen....:) Maar hoe heeft deze stad de status van politiek epicentrum van Oceanië verworven?
De reden: een ordinaire ruzie tussen Melbourne en Sydney. Beide grootmachten waren te trots om de hoofdstad-to-be-status uit handen te geven. Na jaren van wedijveren vond de regering het wel welletjes en besloot ze de twee ruziënde broertjes buitenspel te zetten door, tussen hen in, een compleet nieuwe hoofdstad te stichten: Canberra. In 1913 werd de geheel from-scratch gebouwde stad officieel capital city van Australië en werd het de thuisbasis van de regering en vele overheidsinstellingen, wat gepaard ging met het ontstaan van een bevolking die voornamelijk werd gevormd door zogenoemde 'public servants', oftewel ambtenaren.
Nu, ruim honderd jaar na dato, is dit nog steeds de groep die de scepter zwaait. De stad heeft zich ontwikkeld tot een welvarend politiek centrum, is voorzien van alle gemakken, doet het ook op culinair vlak enorm goed dankzij de talloze (heeele lekkere) eettentjes....maar...er is iets mis met Canberra....Begrijp me niet verkeerd...Elke ochtend als ik langs het prachtige meer naar de ambassade fiets, knijp ik mezelf weer in m'n handjes dat ik een half jaar mag wonen in deze belachelijk mooie stad..maar toch...er mist iets..
De aha-erlebnis kreeg ik pas tijdens mijn eerste weekend in Sydney. Sydney bezoeken vanuit Canberra is vergelijkbaar met voor het eerst GoogleChrome gebruiken ipv Internet Explorer: Je wil nooit meer terug!

Syney LEEFT, in Sydney gebeurt het, en hoofdstad of niet, daar gaat Canberra in geen honderd jaar in de buurt komen. Nogmaals, ik heb het hier geweldig, en doordeweeks vermaak ik me meer dan prima met substitutie-liefde Canberra, maar ik kijk nu al weer uit naar m'n date volgend weekend met true love Sydney!

CROCODILE DUNDY
" O joh, maar ben je dan niet bang voor al die gevaarlijke beesten daar?" is hetgeen ik bij vertrek uit NL het meest gehoord heb, naast "heel veel plezier!" en "je blijft daar toch niet aan een Australiër hangen hè!?" (Neeehee mam, ik kom heus terug, zie hiervoor ook het punt " Australische mannen" hieronder). Persoonlijk dacht ik dat dat allemaal wel mee zou vallen. Toen ik op dag drie in het appartement op blote voeten m'n slaapkamer binnenliep en bijna op een spin trapte, dacht ik dan ook bij mezelf: "Merel, nu niet gaan miepen, er zijn maar 3 soorten spinnen ECHT gevaarlijk in Australië, dit is vast een onschuldig exemplaartje!" Het beestje zag er ook niet al te gevaarlijk uit, maar voor de zekerheid besloot ik toch even te googlen. Ooo... holy crap....Toen ik mijn nichtje in Sydney appte "There is a white tail spider in my bedroom, what should I do?!" en het antwoord "RUN!" was, voelde ik me al helemaal iets minder op m'n gemak. Toen ik na lang praktiseren merkte dat gillen ook niet echt veel opleverde in het verder lege appartement, ben ik uiteindelijk gewapend met een pannendeksel de strijd met deze vriend (die overigens met z'n 1,5cm grootte symptomen vergelijkbaar met 1e en 2e graads brandwonden, afvallende huid en in t ernstigste geval sterfte kan veroorzaken) aangegaan. 1-0 voor mij. Overigens zit de spin, in een hoekje van de gang geschoven, nog steeds onder z'n dekseltje te wachten. Held op sokken; ik durf dat ding niet meer aan te raken.

AUSTRALISCHE MANNEN
Hahahahahaha. Klein. Tattoos. Opgepompt. Jersey Shore. Foute kapsels. Nog foutere teksten. Ha.Ha.Ha.

TACO TUESDAY
Ik kan het niet anders verwoorden: Australie is echt SUPERDUUR! (oud-zuid is er niks bij Josje). Niet alleen de kamerhuur (230 dollar per WEEK), maar ook de kosten voor basisbehoeften rijzen de pan uit. Gelukkig hebben we hier in de buurt een Aldi, maar zelfs daar betaal je echt 3 x zoveel als bij de Aldi in NL. De modale Australier moet het doen met een salaris van $70.000 per jaar, en dat is goed te doen, maar voor wie daar onder komt wordt het lastig leven in dit land. Sydney en Melbourne bemannen allebei een top tien positie in de duurste-stedenlijst van de wereld, waar Canberra het ook niet verkeerd doet met een #24 notering in deze zelfde lijst. Nu is dat voor mij als tijdelijke bewoner natuurlijk geen probleem; een kniesoor die zich niet behelpen kan wat dat betreft. Samen met de andere (international) interns koken we samen om de kosten te drukken en hebben we inmiddels een perfect overzicht waar we op welke dag goedkoop kunnen eten: Taco Tuesday op Dinsdag, Malasyan food op woensdag en 'Burger-donderdag',etc...; bepaald niet vervelend!:) Maar voor de niet-tijdelijke bewoners van Australie is het een ander verhaal. Armoede is hier, anders dan je zou denken in zo'n westers georiënteerd land, niet ver weg. Het aantal zwervers is enorm, van een sociaal vangnet is niet of nauwelijks sprake. En dan spreken we nog niet over de Aboriginals, die pas sinds relatief korte tijd rechten hebben in het land, en voor die tijd totaal aan hun lot werd overgelaten, wat heeft geleid tot het ontstaan van een enorm verloederde onderklasse van de samenleving. Het wordt mij hier meer dan eens duidelijk: in Nederland hebben we het zo slecht nog niet:)

IN HET LAND DER BLINDEN IS EENOOG KONING
'Onhandig' 'Stuntelig' 'Dat kan ook alleen jou overkomen' Omschrijvingen omtrent mijn gedrag die ik in de loop der jaren (terecht) meer dan eens heb horen langs komen. Maar....er is licht aan het einde van de tunnel! Nee, ik ben niet genezen, maar ik heb iemand gevonden die mijn onhandigheden totaal in het niet laat vallen. Dit godsgeschenk werd mij gegeven in de vorm van mijn medestagiar: Max! Omdat Max heeft laten vallen dat hij erg graag erkent wil worden in zijn onvolkomenheden (hè wat onhandig), bij deze een greep uit de dingen die de beste jongen de afgelopen week zijn overkomen:
- Max fietst smorgens naar de Ambassade. Max ziet een kaketoe overvliegen. De kaketoe poept VOL op Max z'n hoofd. Max zorgt voor een zeer charmante entree op de Ambassade
-Max gaat op de residentie van de ambassade helpen met het verplaatsen van wat meubels naar de garage. Max tilt een grote, massieve glazen tafel. Max laat de tafel vallen. Dat was niet de bedoeling Max. Dag tafel.
-De overige ambassademederwerkers zitten te wachten op Max. Max komt aansnellen. Oeps, Max vergeet even dat we glazen deuren hebben op de Ambassade. Max houdt dit keer het glas nog net heel.
-Max is radeloos. Hij is zijn tas kwijt. Hij weet zeker dat hij het ding mee had. Max heeft zijn tas op zijn rug.
-Max is op een formele receptie. Max heeft honger. Max is dan ook blij dat er een mevrouw langskomt met een dienblad met hapjes. Max pakt een extra lekker hapje. Het staartje van een garnaal, dat net afgekloven is teruggelegd door een oud vrouwtje. Omnomnom. Max doet net alsof hij het lekker vindt. Goed zo Max!

KEREL & BEREL ON TOUR
Ik kan nauwelijks nog wachten: over minder dan twee weken is het zover:met Beatrijs (die net vanuit New Zealand is aangekomen in Australie) ROADTRIPPEN langs de oostkust!!
De eerste voorbereidingen worden al getroffen en de kranten beginnen langzaamaan vol te staan met speculaties omtrent locaties die het dubieuze duo Beatrijs en Merel, in de wandelgangen beter bekend als Teampje Kerel & Berel tijdens hun reis aan zal doen. Gevreesd wordt voor een verpletterend bezoek aan in ieder geval Fraser Island, Magnetic Island, het Great Barrier Reef, enkele parelwitte stranden, een aantal surfbars en in ieder geval 1 beschermd regenwoud. De Australische overheid is in een opperste staat van paraatheid om de schade zo veel mogelijk te kunnen beperken. Het land kwam nooit eerder in aanraking met een dergelijke escalatie-dreiging en laat op dit moment adviseurs vanuit Nederland invliegen om de situatie te onderzoeken. Gevreesd wordt voor onherstelbare geestelijke en fysieke schade in de betreffende gebieden.

Dag! <3 <3

P.S. Tips/must-sees voor de route Brisbane-Cairns: meer dan welkom!:)


  • 19 Mei 2014 - 21:44

    Francine:

    Hahahahaha love it! More please! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Merel

Actief sinds 20 April 2014
Verslag gelezen: 1435
Totaal aantal bezoekers 3412

Voorgaande reizen:

10 April 2014 - 17 September 2014

Didgeridoos and Didgeridon'ts

Landen bezocht: